Prijs: € 58,30 inclusief BTW
Auteur: Drs. E.T. van Schouwen
ISBN: 978-90-814446-8-2

Veilig betalen met iDEAL



Cognitie en bewegen

Drs. E.T. van Schouwen, ISBN 978-90-814446-8-2


Omschrijving:

Cognitie en bewegen is geschreven voor fysiotherapeuten, Caesartherapeuten, Mensendiecktherapeuten, bewegingstherapeuten, oefentherapeuten, bewegingsagogen en anderen die mensen met hersenletsel helpen bij het optimaliseren van bewegingen om participatie in de maatschappij mogelijk te maken.

Bent u therapeut en wilt u zich beroepshalve verdiepen in de aanvullende diagnostiek die nodig is voor een verantwoorde behandeling van cliënten met cognitieve stoornissen, dan geeft dit boek een duidelijk overzicht van wat de laatste wetenschappelijke inzichten zijn op dit gebied.

Stapsgewijs wordt de therapeut vertrouwd gemaakt met de informatie die nodig is om te kunnen komen tot gedegen uitspraken over leervermogen, de benadering van de cliënt en welke behandeldoelen bereikbaar kunnen zijn. Dit boek schetst de wijze waarop een effectieve behandeling wordt vormgegeven. De vele keuzen tijdens het klinisch redeneren van de therapeut zijn uiteengezet.

Inhoud

Hoofdstuk 1 Bewegen en cognitie
    Dualisme
    Revalideren van bewegen
Hoofdstuk 2 Cognitie en therapie
    Wat betekent cognitie?
    Welke rol speelt cognitie in de therapie?
    Wat is revalidatie?
    Welke vormen van training zijn er in de therapie?
Hoofdstuk 3 Medische situatie
    Wat doen de hersenen?
    De anatomie van de hersenen
    Wat is hersenletsel?
    Hersenletsel: ziekten en herstelstadia
    De gevolgen van hersenletsel
Hoofdstuk 3 Cognitieve processen
    Wat zijn cognitieve en executieve processen?
    Aandacht
    Algemene informatieverwerking
    Sensorische informatieverwerking
    Visuele informatieverwerking
    Auditieve informatieverwerking
    Geheugen
    Praktische implicaties voor behandeling
    Executieve processen
    Ziekte-inzicht
Hoofdstuk 4 Leervermogen
    Cognitieve hiërarchie
    Klinisch redeneermodel voor cognitieve vermogens
    Leren en trainen
Hoofdstuk 5 Revalidatietrajecten
    Bevorderen van aanwezige vaardigheden
    Bewegingsvoorwaarden creëren: herstelbenadering
    Benaderingen voor het leren van nieuwe bewegingsvaardigheden
    De impliciete benadering
    De expliciete benadering
    Semantische benadering
Hoofdstuk 6 De behandeldoelen
    Cliëntdoelen
    Behandeldoelen
    Procesdoelen
    Smart
    Leerstadia
Hoofdstuk 7 Opbouw van behandeloefeningen in relatie tot cognitie
    Typen van bewegingen in relatie tot de informatieverwerking
Hoofdstuk 8 Systematische instructie
    Cues en prompts
    Doel van de prompts
    Opbouw van systematische instructie

Winkelmand

Subtotaal € 0,00
Kosten (verzenden) Gratis
Totaal € 0,00
Betaalmethode iDeal