Prijs: € 59,95 inclusief BTW
Auteur: Drs. E.T. van Schouwen
ISBN: 978-90-829919-0-1

Veilig betalen met iDEAL



Cognitieve Revalidatietherapie; Logopedische Benaderingen

Drs. E.T. van Schouwen, ISBN 978-90-829919-0-1


Omschrijving:

Cognitieve revalidatietherapie is een reeks geschreven voor logopedisten, die actief zijn op het gebied van de behandeling van cliënten met hersenletsel. In dit tweede deel van de trilogie over de benaderingen gaat de auteur in op het leerproces van de cliënt tijdens de logopedische behandeling.

 

Zij leidt u door een doolhof van uiteenlopende theorieën, modellen en toepasbare methoden. Daarbij maakt zij geen keuze, maar toont aan dat al deze benaderingswijzen naast elkaar succesvol kunnen zijn. De keuze voor de benadering die het beste past bij de cliënt en dus waarschijnlijk het beste resultaat zal opleveren, wordt uiteindelijk bepaald door de kundigheid en het inzicht van de therapeut.

 

Het boek is tevens bedoeld als naslagwerk voor logopedisten. De vele keuzen tijdens het klinisch redeneren van de therapeut zijn uiteengezet en gekoppeld aan de wetenschappelijk stand van zaken.


Inhoud

Hoofdstuk 1 Logopedische benaderingen voor therapie
   Keuze van de benadering
   Revalideren van cognitieve en executieve processen
   Afstemmen op cognitieve vermogens
   Bevorderen van het communiceren
   Methodisch handelen
Hoofdstuk 2 Bevorderen van aanwezige communicatievaardigheden
   Vertrouwen
   Invloed van het rouwproces
   Slecht nieuws
   Omgaan met verdriet en boosheid
   Behandelresultaten
Hoofdstuk 3 Voorwaarden creëren: de Retrain Approach
   Theoretische achtergrond       
   Retrainen en logopedie  
   Diagnostiek
   Behandeling        
   Groepsbehandeling voor aandachtsstoornissen
Hoofdstuk 4 Voorwaarden creëren: de Feuerstein Approach
   Theoretische achtergrond       
   Diagnostiek
   Behandeling
Hoofdstuk 5 Afstemmen op cognitief vermogen: Cognitive Disabilities Model
   Theoretische achtergrond       
   Gedragsniveaus
Hoofdstuk 6 Leren van communicatievaardigheden: leervermogen
   Cognitieve hiërarchie
   Klinisch redeneermodel voor cognitieve vermogens      
   Leren en trainen
   Benaderingen
Hoofdstuk 7 Procedureel leren: de impliciete benadering
   Diagnostiek
   Gedragsmanagement
   De behandelopbouw van de impliciete benaderingg 
Hoofdstuk 8 Episodisch leren: de expliciete benadering
   Samengestelde vaardigheden
   Strategieën
   Episodisch leren
   Diagnostiek
   Opbouw van de expliciete benadering
Hoofdstuk 9 Semantisch leren: Counseling en coaching
   Feiten        
   Concepten  
   Regels en principes       
   Procedures 
   Leren van feiten, begrippen en relaties      
   Psycho-educatie  
   Semantische leertrajecten      
   Counseling 
   Coaching
Hoofdstuk 10 Compensatie sociale omgeving: de mantelzorgbenadering
   Training on the job        
   Coaching
   Multiple Family Discussion Group (MFDG)

Winkelmand

Subtotaal € 0,00
Kosten (verzenden) Gratis
Totaal € 0,00
Betaalmethode iDeal